Mostek gitary to bardzo ważna część instrumentu. Oprócz tego, że dzięki niemu możemy wyregulować menzurę (zazwyczaj) i ustawić wysokość strun, pełni on rolę elementu przenoszącego drgania strun na korpus, co sprawia, że nasza gitara brzmi. Kolejnym aspektem sprawy jest mocowanie strun, które może być rozwiązane na różne sposoby. Zasadniczo dzielimy mosty na dwie grupy, podobnie jak mocowania strun - mosty stałe i ruchome oraz mocowanie strun na mostku albo w korpusie gitary.
Mosty stałe
Wraparound - najprostsze z możliwych rozwiązań. Struny zaczepione są o mostek, biegną dookoła niego, a następnie nad podstrunnicą, prosto do kluczy. W pierwszych konstrukcjach tego typu menzura ustawiona była na stałe. W dzisiejszych mostach tego typu możliwa jest regulacja za pomocą śrubek odsuwających most od trzpieni, ewentualnie regulacja każdej struny, podobnie jak w mostku tune-o-matic. Regulacja wysokości strun odbywa się w dwóch punktach, nie jest więc możliwe regulowanie wysokości osobno dla każdej struny.
Tune-o-matic ze stopbarem - w tym moście stałym struny opierają się o wózki mostka, następnie przechodząc dalej zostają zahaczone o stopbar. Rozwiązanie najczęściej stosowane w gitarach typu Les Paul. Podobnie jak w mostach wraparound, regulacja wysokości strun odbywa się tylko w dwóch punktach, ale z kolei regulację menzury możemy wykonać dla każdej struny.
Tune-o-matic ze strunami przez korpus - sam most jest identyczny, jedyne czym się różni to metodą mocowania strun, które nie są zahaczone o most, ani o stopbar, a przewleczone są przez korpus i zahaczone o tuleje.
Mosty ruchome
Vintage tremolo - pierwszy most ruchomy, pozwalający na zmniejszenie naciągu strun, które produkuje bardzo specyficzne brzmienie, czy też drganie struny. Bardzo prosta konstrukcja, która do dziś spełnia swoją rolę. Trzy sprężyny utrzymują most w pozycji zero, następnie podciągając wajchę zmieniamy naprężenie i naciągamy je. Puszczając wajchę sprężyny kurczą się i sprowadzają most do pozycji zero. Struny zaczepione są o metalowy blok mostu. Regulacja menzury i wysokości odbywa się dla każdej struny osobno.
Mosty typu Bigsby - bardzo ciekawy system o vintage’owym wyglądzie. Można go zastosować w gitarach z mostami tune-o-matic ze stopbarem. Struny przechodzą przez klasyczny tune-o-matic, następnie zaczepione są na wałku, którego praca pozwala na obniżenie bądź podwyższenie dźwięku. Niestety system jest dość niestabilny i mocne wajchowanie rozstraja instrument. Plusem mostów Bigsby jest zwiększenie się ataku oraz wybrzmiewania instrumentu.
Most dwustronnie blokowany - nowoczesna, skomplikowana konstrukcja pozwalająca na wajchowanie w dwie strony bez utraty stroju. Charakterystycznym elementem tego typu mostów jest blokada strun zarówno na mostku jak i na szyjce. Po dokręceniu blokad gitarę dostraja się mikrostroikami, których zakres to około pół tonu. Struna zaczepiona jest o wózek mostka i zablokowana śrubą. Wysokość mostu, podobnie jak w tune-o-matic jest regulowana wyłącznie w dwóch miejcach. Regulację menzury można przeprowadzić dla każdej struny osobno.