KOMPLET STRUN DO GITARY
Niezależnie od tego jaką posiadamy gitarę, z czasem będziemy chcieli zmienić lub wzbogacić swoje brzmienie. Możemy robić to na wiele sposób, które uzależnione są od tego jaki rodzaj gitary posiadamy. W każdej gitarze bardzo ważną funkcję pełnią struny, bowiem nie tylko pozwalają wybrzmieć gitarze, ale wpływają także na charakter brzmienia. Struny zmieniamy, kiedy któraś z nich pęknie lub gdy mamy dość brzmienia starego zestawu. Decydując się na ich zmianę powinniśmy wiedzieć czym się kierować, ponieważ dwa pozornie podobne do siebie zestawy mogą zabrzmieć zupełnie inaczej. Aspektem na który najczęściej zwracają uwagę gitarzyści, jest grubość strun. Im grubsze struny tym więcej siły musimy włożyć by docisnąć je do podstrunnicy, dlatego nie są one polecane początkującym gitarzystom. Za standardowy rozmiar uważa się tak zwane dziesiątki, czyli struny w rozmiarze na przykład 10-46, przy czym rozmiar ten obowiązuje w gitarze elektrycznej. W gitarze akustycznej najczęściej wybieranym rozmiarem jest 12-53, z tymże dla osób początkujących lepiej wybrać tzw. 11tki. Rozmiar ten jest doskonały dla początkujących gitarzystów, ponieważ jest to rozmiar pośredni, więc grając na nim można po czasie łatwo sprawdzić, czy potrzebujemy strun cieńszych czy grubszych. Jeżeli zależy nam na tym, by struny były bardziej miękkie, możemy wybrać cieńszy rozmiar. Wówczas brzmienie będzie jaśniejsze i nie będzie tak ciepłe jak w przypadku grubych strun. Większy rozmiar, czyli na przykład tak zwane dwunastki, pozwoli nam uzyskać tłuste, mięsiste i ciepłe brzmienie. Grubsze struny są często wybierane przez gitarzystów, którym zależy na graniu obniżonych strojach. Większy rozmiar strun pozwala na to, by nie były one luźne po obniżeniu stroju, więc unikniemy niechcianego obijania się o progi, którego możemy doświadczyć w przypadku gry na cienkich strunach w obniżonym stroju. Jeżeli posiadamy gitarę akustyczną, wówczas również dobrym pomysłem jest założenie grubszych strun, ponieważ lepiej wprawią one drewno w drgania, a to korzystnie wpłynie na akustykę. Wymieniając struny w gitarze klasycznej powinniśmy mieć na uwadze fakt, że większość zestawów nie ma oznaczenia numerycznego, które traktuje o rozmiarze strun. Najczęściej mamy do czynienia z określeniem twardości, które nazywane jest słowem „tension”. Jeżeli zależy nam na miękkich strunach, wówczas warto wybierać zestawy z oznaczeniem „light tension”. Łatwo dociska się je do podstrunnicy, a brzmienie jest ciepłe i tłuste. Chcąc uzyskać bardziej dynamiczne brzmienie, wówczas najlepiej sprawdzą się struny twarde, oznaczane jako „high tension”. W przypadku strun wykonanych z nylonu należy pamiętać również o tym, że nylon jest znacznie bardziej delikatny i elastyczny niż metal, a to wpływa na proces strojenia świeżego zestawu. Naciągając struny, róbmy to powoli i stopniowo, aby dać strunie czas na rozciągnięcie się. Jeżeli jej tego czasu nie damy, wówczas struna może pęknąć jeszcze zanim zostanie nastrojona do końca. Chwilę po nastrojeniu, struny będą dalej się rozciągać, tracąc przy tym strój. To zupełnie naturalne i należy wówczas odczekać chwilę i naciągnąć struny do pełnego nastrojenia. Z czasem przestaną się one rozciągać i gitara utrzyma swój strój. W przypadku strun wykonanych z metalu bardzo ważną cechą na którą warto zwracać uwagę, jest powłoka. Z powłok słynie firma Elixir, której struny mogą mieć jedną z trzech powłok. Polyweb jest z nich najgrubsza i jej zadaniem jest zapewnić strunom jak najlepszą ochronę i możliwie najdłuższą świeżość. Ma ona jednak wpływ na brzmienie, które jest bardzo ciepłe i nie jest tak naturalne jak w przypadku strun niepowlekanych. Cieńsza od niej jest powłoka Nanoweb, która także zapewnia strunom ochronę, lecz nie tak dużą. Jej zaletą jest znacznie mniejszy wpływ na naturalne brzmienie strun. Nowością jest powłoka Optiweb, która została stworzona w nowej technologii. Stanowi ona bardzo dobry kompromis pomiędzy poprzednimi powłokami, ponieważ struny z ta powłoka są bardzo wytrzymałe, a ich brzmienie jest bardzo naturalne. Struny niepowlekane są chętnie wybierane przez muzyków koncertujących i nagrywających swoje dzieła, bowiem choć są najmniej wytrzymałe ze wszystkich, to ich brzmienie charakteryzuje się największa naturalnością.