Rozterki i dylematy niezdecydowanych
Basista należy do tej grupy instrumentalistów w zespole, o którym zazwyczaj mało się mówi i jest on najczęściej w cieniu pierwszoplanowych wokalistów czy gwiazd gitary. Pomimo to warto rozważyć, czy nie lepiej nam będzie podążyć właśnie tą drogą. Przede wszystkim dobrzy basiści są w cenie i na rynku jest bardzo duże zapotrzebowanie na dobrych basistów. Jeżeli spotkasz się ze stwierdzeniem, że to instrument dla mniej zdolnych gitarzystów, to po prostu zignoruj je, bo tak tylko mogą twierdzić osoby, które nie mają pojęcia o grze na gitarze basowej. Oczywiście, jak na każdym instrumencie można grać prostsze figury i te bardziej złożone, ale w grze na basie oprócz umiejętności biegłego poruszania się po gryfie, trzeba mieć również wyczucie i pomysł na dobrą zagrywkę.
Rola gitary basowej w zespole
Trzeba mieć świadomość, że bas w zespole pełni niejako podwójną rolę i każda z tych ról jest niezwykle ważna. Obydwa zadania powierzone basiście mają decydujące znaczenie dla całego składu muzycznego. Bas jest instrumentem, który zarówno pełni rolę instrumentu harmonicznego jak i rytmicznego. To on razem z perkusją stanowią podstawę sekcji rytmicznej każdego zespołu. Jeżeli pomiędzy basistą i perkusistą nie znajdzie się wspólna chemia, to cały zespół nie zabrzmi dobrze. To oni odpowiadają za podstawę rytmiczną i tworzą fundament dla całego zespołu. Druga rola basisty za którą jest odpowiedzialny to podstawa harmoniczna, na której opiera się reszta składu. Zdecydowanie, każdy przeciętny słuchacz prędzej zauważy błąd basisty niż gitarzysty. Jednoznacznie oznacza to, że basista w zespole pełni bardzo odpowiedzialną funkcję i tylko osoby nieznające się na muzyce mogą ją umniejszać.
Jakie cechy powinien posiadać basista
Gitara basowa jest instrumentem bardziej masywny niż np.: gitara elektryczna, dlatego też dobrze jest mieć pewne uwarunkowania fizyczne np.: sporą dłoń. Ale to jest tylko pewnego rodzaju dodatek, bo są wśród osób grających na basie również osoby drobnej budowy ciała, również kobiety z małymi dłońmi, które bardzo dobrze sobie radzą na tym instrumencie. Przede wszystkim dobry basista musi mieć dobre poczucie rytmu i pulsu. Powinien wykazać się pewną kreatywnością i pomysłowością tak, by każdy grany utwór w jakiś sposób się wyróżniał. Oczywiście są pewne schematy, które się powtarzają i będą się powtarzać w różnych utworach, tego nie da się całkowicie uniknąć, ale tutaj też jest duże pole do wykazania się swoją kreatywnością i inicjatywą muzyczną.
Rodzaje gitar basowych
Na rynku jest wiele różnych dostępnych modeli gitar basowych. Możemy podzielić je sobie na kilka grup i tak mamy np.: gitary z pasywną elektroniką i aktywną elektroniką, z progami i bez progów. Mamy basy czterostrunowe, pięciostrunowe, a nawet sześciostrunowe. Możemy też spotkać się z basami typowo akustycznymi, w których tak jak np.: w klasycznym kontrabas brzmienie kształtuje się przy pomocy pudła rezonansowego.
Standardowa gitara basowa posiada cztery struny E1, A1, D, G i to od niej najczęściej młodzi basiści rozpoczynają swoja przygodę z basem. Najcieńszą struną, tą na samym dole jest struna G. Następnie mamy strunę D, kolejne struny to A, E. W przypadku basów pięciostrunowych na samej górze mamy najgrubszą strunę B, a w modelach sześciostrunowych dodatkowo na samym dole mamy najcieńszą i zarazem najwyżej brzmiącą strunę C.
Pierwsze ćwiczenia
Przystępując do ćwiczenie pamiętajcie przede wszystkim o tym, by za każdym razem dobrze nastroić instrument. Do tego bez wątpienia bardzo pomocny będzie Wam stroik lub tuner gitarowy. Dobrze wystrojony instrument to podstawa, bez której nie ma sensu nawet podchodzić do ćwiczenia.
Pierwsze ćwiczenie rozpocznijcie od zagrywania na przemian palcem pierwszym (wskazującym, bo kciuka nie liczymy) i drugim (środkowym) najgrubszej struny, tej, która znajduje się na samej górze. Starajcie się wykonywać te ćwiczenie w taki sposób, by dynamika zagrywanych dźwięków była identyczna, zaczynając od wolnego tempa do coraz to szybszego. Dobrze jest, byśmy mieli zarysowany jakiś schemat naszego ćwiczenia, który będzie się zapętlał. Na przykład niech to będą równe ósemki w metrum 4/4 znajdujące się w 16 lub 32 taktach. Najlepiej wszystkie ćwiczenia wykonywać z wykorzystaniem metronomu, który od początku zaczyna wykształcać w nas zdolność i umiejętność równego trzymania tempa. Następnie ćwiczenie te można wykonać zaczynając tym razem od palca drugiego. Jak ten puls już opanujecie na najgrubszej strunie, to możecie zacząć schodzić sobie systematycznie w dół i wykonywać je na kolejnych strunach. W miarę oswojenia się z instrumentem, będziecie mogli powoli przechodzić do próby zagrania pierwszych prostych pochodów, które można już budować dosłownie na dwóch – trzech dźwiękach.
Podsumowanie
Reasumując, należy z całym przekonaniem stwierdzić, że bas należy do instrumentów dającym ogromne możliwości i pole do popisu muzykowi. Jest on nieodzownym elementem każdego składu muzycznego, bez względu na wykonywany styl i gatunek muzyczny. Poza tym dobrzy basiści mają ogromne wzięcie, dlatego warto poważnie rozważyć podjęcie nauki na tym instrumencie.